Souhlas, nebo zaplať: Sledování pod rouškou souhlasu?

Profilovka
17. 05. 2025

Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) v posledních měsících eviduje nárůst stížností a podnětů od občanů, kteří si stěžují na praktiku známou jako „souhlas, nebo zaplať“. Jde o situaci, kdy uživatel při vstupu na webovou stránku čelí volbě: buď dá souhlas se sledováním své aktivity pro účely cílené reklamy, nebo zaplatí, aby měl přístup bez reklamy.

Nejde přitom o desítky, ale už 80 oficiálně podaných stížností, které upozorňují na to, že uživatelé jsou pod tlakem. Rozhodnutí, které má být svobodné, se mění v nucený výběr mezi ztrátou soukromí a finančním výdajem.

Co na to Evropa?

Evropský sbor pro ochranu osobních údajů (EDPB) loni vydal stanovisko, které jasně říká: velké online platformy by měly nabídnout také bezplatnou verzi bez cílené reklamy a sledování. Jinými slovy – existuje cesta, jak respektovat soukromí uživatele, aniž by musel platit za každé kliknutí.

Tento přístup by měl být základem digitální etiky a respektu k právu na ochranu osobních údajů. O to víc překvapí, že praxe „souhlas, nebo zaplať“ se dál šíří – i u médií, která často sama upozorňují na problematické zásahy do soukromí.

Kam kráčíme?

Jsme v době, kdy každý pohyb na internetu je obchodní komoditou. Informace o našem chování, zájmech, nákupech nebo lokalitě mají vysokou hodnotu. Ačkoliv je cílená reklama běžnou součástí online prostoru, hranice mezi službou a zneužitím souhlasu je velmi tenká.

Otázkou zůstává, zda běžný uživatel vůbec chápe, co se za „souhlasem“ skrývá – že tím otevírá dveře k podrobnému sledování, často napříč platformami a službami. A že „nesouhlas“ znamená, že se musí vykoupit z reklamního systému vlastním peněženkou.

Co může dělat občan?

Pokud máte pocit, že vás webové stránky nutí do nesvobodného rozhodnutí, můžete se obrátit přímo na Úřad pro ochranu osobních údajů. Ten všechny podněty prošetřuje a v některých případech může udělit i pokutu.

Ochrana soukromí je dnes víc než kdy jindy otázkou osobní svobody. A jak ukazuje příklad „souhlas, nebo zaplať“, nemusí jít jen o technickou volbu. Může to být tichý test toho, kam až jsme ochotni nechat zajít digitální dohled výměnou za pohodlí.

AKTUÁLNĚ

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

1
Post image
2
Post image
3
Post image
4
Post image
5
Post image