

Ve Studénce to vypadalo jako ze scénáře katastrofického filmu – sirény, kouř, zranění studenti i učitelé a hektické nasazení složek integrovaného záchranného systému. Naštěstí šlo jen o rozsáhlé takticko-prověřovací cvičení hasičů, které proběhlo v prostorách místní základní školy a jehož cílem bylo procvičit zásah při požáru budovy se zvýšeným počtem osob.
Cvičení simulovalo požár v jedné z učeben školy, který se začal rychle šířit a ohrožoval desítky dětí a personál. Někteří žáci byli v době vypuknutí požáru v různých částech budovy – někteří ve třídách, jiní ve školní jídelně nebo na chodbách.
Situaci komplikoval fakt, že několik osob bylo "zraněno" a zůstalo uvězněno uvnitř zakouřených prostor. Hasiči museli zasahovat v dýchací technice a pomocí termokamer hledali osoby v hustém kouři.
Na místě zasahovaly jednotky profesionálních i dobrovolných hasičů, Zdravotnická záchranná služba i Policie ČR. Záchranáři zajišťovali třídění a ošetření zraněných, kteří byli následně evakuováni do bezpečí. Někteří "postižené osoby" hráli figuranti z řad studentů a pedagogů, kteří se zapojili do cvičení, aby vše bylo co nejvíce autentické.
Policie ČR v rámci cvičení zajišťovala uzavření okolních komunikací a koordinaci evakuačních tras. Cvičení zároveň posloužilo i jako nácvik krizové komunikace mezi vedením školy a záchrannými složkami.
„Cílem takového cvičení je prověřit schopnost všech zúčastněných složek rychle reagovat v případě reálné mimořádné události. Školní budovy jsou specifické tím, že se zde nachází velké množství osob, často dětí, které mohou reagovat ve stresu jinak než dospělí,“ uvedl velitel zásahu.
Z pohledu školy bylo cvičení také důležitou prevencí. Učitelé si mohli ověřit správnost evakuačních plánů, nacvičit komunikaci s dětmi během krizové situace a především získat praktickou zkušenost, která může jednou zachránit životy.
Přestože šlo jen o simulaci, všichni účastníci přistupovali ke cvičení s maximální vážností. Po ukončení zásahu následovalo vyhodnocení a analýza silných i slabších stránek cvičení. Díky tomu bude možné v budoucnu zlepšit nejen postupy, ale i samotnou připravenost škol a složek IZS na krizové situace.
Takové cvičení je připomínkou, že prevence a připravenost jsou klíčové, a že i za klidného dne se můžeme náhle ocitnout v situaci, kdy jde o každou vteřinu. A právě proto je dobré být na tyto chvíle připraven – nejen papírově, ale i prakticky.
Studénka