

V době, kdy se rodiče snaží být především „kamarády“ svých dětí a dávají přednost volnosti před pravidly, varují odborníci: výchova bez jasně nastavených hranic a autority může být pro dítě nejen matoucí, ale i psychicky zatěžující. Úzkosti, poruchy chování, ale i závislosti – to jsou podle psychologů časté důsledky moderní „volné výchovy“.
„Dítě, které nemá stanovené mantinely, se může cítit nejistě a ztraceně. To pak často hledá únik – a tím je v dnešní době právě svět obrazovek,“ upozorňuje dětská terapeutka Mgr. Petra Navrátilová.
Bez dozoru, bez omezení, bez vedení – a s neomezeným přístupem k internetu. Mnohé děti tráví u telefonů a počítačů hodiny denně už v předškolním věku. Místo hraní si venku nebo čtení pohádek se učí, že když je nuda nebo smutek, stačí zapnout obrazovku.
„Když chybí rodičovská autorita, dítě se naučí, že si může dělat, co chce. A přirozeně si zvolí tu nejpohodlnější cestu – tedy mobil nebo tablet,“ doplňuje psycholog PhDr. Daniel Jirásek. „Problém je, že mozek dítěte se pak naučí regulovat emoce pomocí dopaminových výstřelů z obrazovky, ne pomocí vnitřní odolnosti nebo vztahů.“
Děti potřebují pravidla – stejně jako potřebují lásku. Obě složky jsou podle odborníků neoddělitelné. Když rodič nastaví hranice, dává dítěti najevo, že mu na něm záleží. A to platí i v digitálním světě.
„Často slýchám od rodičů: ‚Já mu ten mobil nemůžu vzít, rozčílí se.‘ Ale právě tady je chyba – místo vedení se rodič nechá řídit dítětem. Výsledkem je, že technologie začnou suplovat emoce, vztahy a výchovu,“ vysvětluje terapeutka Navrátilová.
Neomezené používání telefonů, nulová pravidla a žádný kontrolní mechanismus – to je kombinace, která může vést až k digitální závislosti. Děti si na rychlou odměnu z internetu zvyknou a přestávají zvládat běžné podněty v reálném světě. Čtení knih je nudí, škola je nebaví a běžné lidské vztahy jsou pro ně složité.
Nastavit jasná a láskyplná pravidla – pro chování i pro používání technologií
Stanovit časové limity pro mobily a PC
Jít příkladem – omezit vlastní čas na telefonu a věnovat se aktivně dětem
Vést děti k činnostem, které rozvíjí mysl a vztahy – společné čtení, povídání, hraní her venku
Být pevnou, ale laskavou oporou, která je schopná říct „ne“
Volnost bez hranic a technologií bez limitů nevede ke svobodě – ale k vnitřnímu chaosu. A děti, které se cítí ztracené, nejčastěji hledají únik právě v online světě. Buďme jim oporou, ne obrazovkou.
Rodina