

Státní maturitní zkoušky letos opět vyvolaly bouřlivou debatu. Podle dat zveřejněných CERMATem (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání) nezvládlo didaktické testy 12,3 % maturantů, což je výrazný nárůst oproti loňsku. Největší propad byl zaznamenán u matematiky a českého jazyka. Mezi studenty, rodiči i některými pedagogy se začaly šířit petice, v nichž se ozývá jedno společné volání: „Testy byly přehnaně těžké a neodrážely reálnou výuku.“
Didaktický test z matematiky letos neudělalo téměř 20 % studentů. Mnozí z nich tvrdí, že úlohy byly koncipovány jako logické hlavolamy, nikoliv jako ověření znalostí ze středoškolského učiva. „Na některé úlohy bych potřeboval víc času než 45 minut, a to jsem si byl v matematice vždy jistý,“ píše jeden z maturantů v otevřeném dopise adresovaném ministerstvu školství.
Učitelé matematiky z Novojičínska situaci vnímají rozporuplně. Někteří přiznávají, že test byl složitější než v minulých letech, jiní tvrdí, že na vině je spíš nízká úroveň přípravy a rostoucí závislost na kalkulačkách i umělé inteligenci.
Ani český jazyk letos neprobíhal bez potíží. Didaktický test nezvládlo téměř 10 % studentů, přičemž řada z nich si stěžuje na nejasnost některých úloh. „Úloha na porozumění textu měla dvě možná řešení a v klíči odpovědí chybovalo i CERMAT,“ tvrdí jedna z maturantek. Tato konkrétní otázka se už stala symbolem letošních maturit a rozdmýchala i veřejnou diskuzi o férovosti hodnocení.
Na internetu už kolují minimálně tři různé petice požadující přehodnocení testů a spravedlivější systém hodnocení. Některé žádají revizi celého konceptu státních maturit a návrat větší autonomie škol. Petice mají dohromady přes 30 000 podpisů a míří na ministerstvo školství.
Ministerstvo však zatím trvá na svém: maturity jsou podle jeho vyjádření objektivním měřítkem znalostí. „Každý rok analyzujeme výsledky a zohledňujeme zpětnou vazbu. Letos testy odpovídaly rámcovým vzdělávacím programům,“ uvedla tisková mluvčí úřadu.
Na školách v novojičínském regionu se výsledky pohybovaly kolem celorepublikového průměru. Podle předběžných údajů některé školy zaznamenaly vyšší neúspěšnost u žáků z učebních oborů s maturitou, naopak gymnázia dopadla lépe.
„Studenti se letos opravdu trápili, a to i ti šikovní. Test z češtiny byl nevyzpytatelný,“ říká učitelka z jednoho novojičínského gymnázia. Podle ní je třeba se zamyslet nad smyslem státní maturity: „Místo aby se ověřovalo pochopení základů, zkouší se výjimečné dovednosti, a to není fér.“
Školství