

Tomáš a Martina zažili podobný pokus o telefonickou manipulaci. Tomáš loni na podzim, Martina před pár dny. V obou případech šlo o promyšlený útok falešných „bankéřů“, kteří se snažili vylákat přístup k účtům. Oba si včas uvědomili, že něco nehraje – a rozhodli se jednat. Jenže narazili na překvapivou skutečnost: neexistuje jasné místo, kde takový pokus nahlásit.
„Mluvili velmi profesionálně, znali moje jméno, tvrdili, že jde o podezřelou transakci. Měli i falešné číslo banky,“ popisuje Tomáš (45), kterému v říjnu 2024 volal údajný pracovník banky. Když mu chtěl „pomoci zablokovat účet“, Tomáš zpozorněl. Volající totiž chtěl přístup do internetového bankovnictví a žádal instalaci vzdáleného přístupu přes aplikaci.
Martina (53) si podobný hovor vyslechla tento týden. Tentokrát se volající vydával za Českou národní banku a tvrdil, že někdo právě čerpá její úvěrový rámec. „Znejistěla jsem. Ale jakmile chtěli ověřovací kódy z SMS, bylo mi jasné, že je zle,“ říká.
Oba případy spojuje nejen podoba manipulace, ale i reakce, které následovaly. „Volal jsem na policii, ale setkal jsem se spíš s nezájmem. Řekli, že to je běžné a že mám být rád, že jsem nenaletěl,“ říká Tomáš. Martina měla podobnou zkušenost. Chtěla varovat ostatní, ale nevěděla jak.
Ukazuje se, že Česko má v této oblasti právní i systémovou mezeru. Na podvodné SMS a e-maily reagují banky i bezpečnostní týmy. U telefonních hovorů ale situace tak jasná není.
„Občan, který čelí telefonickému útoku, nemá jasný kanál, kam rizikový hovor nahlásit. Policie řeší až skutečnou škodu, ne pokusy. Operátor vám řekne, že nemůže nic dělat. A většina lidí to nakonec prostě nechá být,“ říká IT specialista Jiří Pokorný.
Naději nabízí Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Ten může na základě oznámení zablokovat nebo monitorovat riziková čísla. „Každý může zaslat podnět přes formulář na webu ČTÚ. Pokud se číslo objevuje opakovaně, můžeme jednat s operátory,“ potvrzuje mluvčí úřadu.
Tomáš a Martina se rozhodli mluvit o svých zkušenostech veřejně. Chtějí povzbudit ostatní, aby nic nepodceňovali. „Nikdo vám z banky nebude volat a chtít hesla nebo kódy. To je základ. Pokud na vás někdo tlačí nebo vyvolává paniku – položte to,“ vzkazují.
Zároveň apelují na to, aby stát i operátoři vytvořili jasný a jednoduchý způsob, jak hlásit podvodné hovory. Každý podobný případ může pomoci ochránit někoho dalšího.
Kam se obrátit, když vám volá podvodník?
Zaznamenejte si číslo a co nejvíce detailů z hovoru.
Neodpovídejte na žádné výzvy, nikdy nesdělujte přístupové údaje.
Podezřelé hovory lze nahlásit na webu Českého telekomunikačního úřadu (www.ctu.cz).
Pokud dojde ke škodě, ihned kontaktujte svou banku a policii.
Podle mluvčí ČTÚ například v minulém roce, díky novým regulačním podmínkám zaměřeným na zamezování podvodných hovorů v pevných sítích, byly měsíčně zablokovány miliony volání.
Chcete sdílet vlastní zkušenost s telefonickým podvodem? Napište redakci Novojičínska. Vaše zkušenost může pomoci dalším.
KRIMI