Učíme se pro život, nebo pro známky? Fulnek by měl zůstat hlasem Komenského i v 21. století

Profilovka
07. 04. 2025

Ministerstvo školství společně s Národním pedagogickým institutem připravují největší změnu ve vzdělávání na základních školách za posledních dvacet let. Mluví se o potřebě individualizace výuky, větší důrazu na dovednosti místo pouhého memorování a propojení školy s reálným životem. Zní to revolučně. Ale je otázkou, zda české školy skutečně projdou vnitřní proměnou – nebo jen přijmou nové osnovy a dál pojedou postaru.

A právě tady, v našem městě Fulneku, kde žil a působil Jan Amos Komenský, má tato debata ještě hlubší význam. Komenský byl mužem, který už v 17. století hlásal, že „škola nemá být mučírnou paměti, ale dílnou lidskosti“. Jak by se asi dnes díval na školní lavice, kde se stále honíme za známkami a srovnáváme děti podle tabulek místo toho, abychom rozvíjeli jejich jedinečnost?

Fulnek – město myšlenek, které nezestárly

Naše město by nemělo být jen památníkem slavného učitele národů. Fulnek má příležitost být inspirací. V době, kdy se reformuje vzdělávací systém, bychom měli my – občané města Komenského – být mezi těmi, kdo se ptají: Jak má vypadat škola budoucnosti? Co chceme předat svým dětem – informace nebo moudrost? Výkony nebo hodnoty?

Škola není jen o učebnicích, ale o vztazích, důvěře, objevování. A pokud má reforma uspět, nemůže být pouze na papíře. Musí vstoupit do srdcí učitelů, rodičů i žáků. A musí vycházet z hodnot, které Komenský sám formuloval – výchova k moudrosti, lidství a porozumění světu.

Co tedy můžeme udělat právě ve Fulneku?

  • Diskutovat – s učiteli, rodiči, žáky. Jak vnímáme školu dnes? Co by nám pomohlo ji změnit?

  • Inspirovat se historií – a přetavit komenského myšlenky do moderního jazyka a potřeb dnešní doby.

  • Podporovat školy – které se nebojí zkoušet nové metody, přemýšlet jinak a dát dětem prostor růst.

Možná právě Fulnek – tiché město s hlubokými kořeny – může ukázat cestu vpřed. Když reforma nebude jen změnou osnov, ale změnou ducha, pak se možná přiblížíme tomu, o čem Komenský snil: Škole jako místu radosti, poznání a porozumění.

Školství

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

1
Post image
2
Post image
3
Post image
4
Post image
5
Post image