Víceletá gymnázia na zavření? Politici řeší, zda zrušit všechna, nebo jen část. Rodiče i ředitelé jsou v pohotovosti

Profilovka
16. 04. 2025

Zrušit, omezit, nebo zachovat beze změn? Téma víceletých gymnázií znovu rozvířilo debatu mezi odborníky, politiky i rodiči. Od školního roku 2026 by mohlo dojít ke zrušení části víceletých gymnázií, nebo dokonce k úplnému ukončení tohoto typu škol, jak navrhují někteří zástupci vlády. Hlavním cílem má být větší rovnost ve vzdělávání a méně selektivní školský systém.

Jenže jak už to bývá, co je na papíře ideální, může v praxi působit jako zásah do jistoty a svobody výběru. Zvlášť pro rodiče dětí, které právě pilně studují na příjímací zkoušky do šestiletých nebo osmiletých gymnázií.

Děti v 5. třídě mají rozhodnout o budoucnosti?

Jedním z hlavních argumentů kritiků víceletých gymnázií je předčasná selekce dětí podle intelektu, často už v 10–11 letech. Podle nich to zvyšuje nerovnosti a přetěžuje základní školy, které pak přichází o motivované a schopné žáky.

Naopak zastánci tohoto systému tvrdí, že talentované děti mají právo na náročnější výuku dřív než v 15 letech. A že víceletá gymnázia jsou často záchranou pro děti, které se ve standardním systému nudí nebo nedostanou dostatečnou podporu.

„Můj syn se od čtvrté třídy učí anglicky na úrovni, která ve škole není možná. Gymnázium pro něj byla naděje na rozvoj. Teď mám pocit, že se stát rozhodl trestat děti za to, že mají potenciál,“ říká zklamaně jedna z maminek z Novojičínska, jejíž dítě se letos připravuje na osmileté gymnázium.

Co bude dál? Nejasno a nervozita

Ministerstvo školství zatím mluví opatrně. Debatu prý teprve zahajuje a rozhodnutí má padnout až po důkladné analýze dopadů. Ve hře je zachování víceletých gymnázií pouze v krajských městech, nebo jejich úplná transformace na čtyřletá.

Ředitelé gymnázií i učitelé se obávají, že narychlo zavedené změny poškodí kvalitu výuky, a hlavně že školství opět zažije „reformu bez strategie“.


Komentář redakce Novojičínsko:

Víceletá gymnázia jsou fenoménem českého školství už od 90. let. Někdo je vnímá jako výsadu, jiný jako příležitost pro nadané. Co jim ale nelze upřít, je fakt, že fungují – a jejich absolventi patří mezi nejúspěšnější. Zrušit něco funkčního bez náhrady je nebezpečný experiment.

Možná bychom se místo rušení měli ptát: Jak zlepšit základní školy tak, aby už žádné dítě nemuselo „utíkat“ jinam?

Školství

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

1
Post image
2
Post image
3
Post image
4
Post image
5
Post image