VRT v Poodří: obce se obávají hluku, záplav i dopadů stavby

Novojičínsko – Plány na výstavbu vysokorychlostní železniční trati (VRT) z Prosenic do Ostravy-Svinova budí na Novojičínsku stále více otázek a obav. Obce v Poodří podaly Správě železnic více než šedesát připomínek, které se týkají především hluku, rizika záplav a samotného průběhu stavby.

Společný postup obcí

Starostové několika obcí v regionu vytvořili spolek Dopravní koridor Poodří, aby při jednáních se Správou železnic vystupovali jednotně. Patří mezi ně Klimkovice, Olbramice, Hladké Životice, Suchdol nad Odrou, Jistebník, Vražné, Mankovice či Vřesina.

„Nikdo z nás nezpochybňuje stavbu VRT, ale chráníme zájmy občanů,“ zdůraznil starosta Klimkovic Jaroslav Varga, který připomněl i zkušenosti z výstavby dálnice D1: „Spousta věcí se naslibuje a pak se toho uskuteční podstatně míň. Proto musíme být ostražití.“

Hluk, povodně a mosty

Velké obavy mají starostové z hluku. „Trať má být vedena těsně u dálnice, což znamená, že hluk bude vyšší. Navíc u nás převažují jihovýchodní větry,“ uvedl starosta Velkých Albrechtic Miroslav Chudják. Připomněl i povodně, které oblast zasáhly loni.

V rámci plánu by obec měla dostat dva nové mosty nad vysokorychlostním koridorem, což však starosta kritizoval: „Naše obec nepočítá s jejich převzetím do majetku, máme dost práce s našimi mosty.“

Absurdní pravidla hlukových limitů

Na nesmyslné limity poukázala starostka Suchdolu nad Odrou Lucie Boráková: „Právní rámec neumožňuje sčítat hluk z různých zdrojů, tedy dálnice a železnice.“ Starostové přítomní na jednání to označili za absurdní, protože oba zdroje spadají pod ministerstvo dopravy.

Obavy z kamionů

V Odrách rezonuje jiný problém – doprava stavebního materiálu. „Máme zákaz vjezdu těžkých kamionů nad dvanáct tun, ale obáváme se, že při přepravě kameniva z jakubčovického lomu by mohl být tento zákaz prolomen,“ uvedl starosta Libor Helis. Řešením by podle něj byl převoz surovin po kolejích s využitím místní vlečky.

Správa železnic slibuje projednání připomínek

Podle náměstka ředitele Správy železnic Marka Pinkavy je nutné respektovat podmínky vyplývající ze studie EIA: „Konkrétní zapracování připomínek probereme s obcemi.“

První přípravné práce by podle něj mohly začít už v roce 2026 v Ostravě-Svinově, samotná výstavba v regionu je plánována od roku 2025.

Přejezdy zmizí, nahradí je nadjezdy

VRT jako novostavba už nepočítá s železničními přejezdy. V Polance nad Odrou i Jistebníku budou zrušeny a nahrazeny nadjezdy. V Jistebníku má navíc dojít k úpravě celé sítě cest, aby byla zajištěna dopravní obslužnost i po zániku stávajících přejezdů.

Poodří

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

1
Post image
2
Post image
3
Post image
4
Post image
5
Post image