Z historie - nedostavěná trať Opava – Fulnek: Sen, který zůstal na papíře

Profilovka
22. 05. 2025

Komentář k historii, která mohla změnit tvář Fulneku i celého regionu

Málokterý infrastrukturní projekt v našem regionu má tak pohnutý osud jako nedostavěná železniční trať Opava – Fulnek. Sen o propojení slezské Opavy s moravským Fulnekem přes Vítkov či Budišov nad Budišovkou měl ambici oživit obchod, zrychlit spojení a upevnit pozici Fulneku jako významného regionálního centra. Přesto se trať nikdy nedočkala dokončení – a zůstala tak symbolem promarněné šance a nedokončeného rozvoje.

Historie plná nadějí i komplikací

Plány na trať sahají až do druhé poloviny 19. století, kdy železniční síť v českých zemích zažívala boom. Výstavba železnice z Opavy směrem na jih měla napojit Fulnek na širší síť a umožnit přímé spojení s průmyslovými oblastmi i zemědělskými regiony. Fulnek, tehdy prosperující město s bohatou historií, kulturním dědictvím a strategickou polohou, si od železnice sliboval nový ekonomický impuls.

Projekt byl schválen a přípravné práce byly zahájeny – v některých úsecích se dokonce začaly hloubit zářezy a stavět náspy. Ale přišly komplikace: nedostatek financí, změny politických priorit, dvě světové války i posun obchodních tras nakonec projekt opakovaně brzdily, až ho v polovině 20. století definitivně zastavily.

Fulnek přišel o příležitost růstu

Železnice je odedávna páteří rozvoje – města, která měla přímé spojení, kvetla. Ta, která ho postrádala, často stagnovala. Fulnek bez železničního uzlu ztratil krok s dobou. Lidé i investoři volili jiná místa. Zatímco v okolních městech vznikala nová průmyslová centra, Fulnek zůstal v jakémsi časovém vakuu.

Co by bylo, kdyby trať vznikla? Mohla se zde usídlit průmyslová výroba? Přilákala by město víc turistů? Zůstalo by více mladých lidí? Otázek je mnoho – odpovědí málo. Jedno je však jisté: trať Opava – Fulnek je jednou z těch promarněných příležitostí, které připomínají, že rozvoj regionu není samozřejmost, ale výsledek dobrých rozhodnutí a dlouhodobého plánování.

Mementem pro současnost

Dnes, když se opět diskutuje o obnově lokálních tratí nebo o udržitelné dopravě, by se měl příběh trati Opava – Fulnek připomínat jako varování i inspirace. Možná není pozdě hledat nové dopravní koncepty, propojení cyklostezek, veřejné dopravy či moderních železničních spojů, které by mohly Fulnek a jeho okolí znovu propojit se světem.

Fulnek má co nabídnout – historii, krajinu, kulturu i potenciál. Chybí mu jen to, co mělo být už dávno hotové: trvalé a efektivní spojení s regionem.

Zbytky nedostavěné železniční dráhy – především zářezy a náspy – můžete objevit v lesích kolem Fulneku, Leskovce, Skřipova, Jakubčovic a Hradce nad Moravicí.

Mezi obcemi Děrné a Lukavec, kolem říčky Gručovka, můžeme i dnes najít několik propustků této nedokončené železnice. Hledání pozůstatků trati je pěknou procházkou malebnou krajinou údolí potoka mezi Děrným a Skřipovem, kudy vede lesní cesta. Za Lukavcem ve směru ke Skřipovu se nachází dobře zachovaný propustek a ve svahu nad potokem zářez připravovaného tunelu. Úsek mezi Skřipovem a Opavou je už kvůli vegetaci stěží prostupný, neboť těleso leží mimo zpevněné cesty. Nejlepším obdobím pro pátrání je proto jaro, kdy je porost bez listí.

Fulnek

Chcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.

1
Post image
2
Post image
3
Post image
4
Post image
5
Post image